Min åsikt om filmen

Ja som jag tidigare nämnt så var jag ju på Harry Potter and the Half-Blood Prince igår. Och tänkte nu snacka lite om filmen och vad jag tyckte. Så är det någon som absolut inte vill ha någonting spoilat alls, då bör du finna något annat att sysselsätta dig med än just att läsa detta blogg-inlägg ;)



I boken så börjar det hela med att Cornelius Fudge besöker Englands premiär minister och så dyker även den nya trolldomsministern upp, Rufus Scrimgeour. Det är ingenting man får se i filmen, vilket jag kan tycka är lite synd. Men det som jag ändå stör mig mest på i början av filmen är mötet mellan Harry och Dumbledore. Det är menat att Dumbledore ska besöka Harry hos familjen Dursley på Privet Drive och professorn ska skälla ut familjen Dursley en aningens. Sen ska dem sitta där i vardagsrummet och Dumbledore ska ha trollat fram något att dricka och sedan låta glasen slå familjen Dursley på tinningen, för dem vågar inte ta glasen och Dumbledore låtsas ha glömt bort dem och säger sedan något i stil med: "Oj hoppsan, ni blev visst lite irriterade över dem, det var inte alls meningen. Det hade ju förstås varit enklare och vänligare om ni druckit".

I början av filmen ser man även hur dödsätarna attackerar i mugglarvärlden och inne i diagon alley, där dem kidnappar mr. Ollivander, något jag tycker är väldigt bra att man får se, eftersom just den händelsen har betydelse i bok sju.

Den här känslan att Harry försöker få reda på mer av vad Draco har för sig och att Ron och Hermione inte alls tror på honom, som boken spelar på så mycket är väldigt nertonad i filmen.

Professor Slughorn spelad utav Jim Broadbent är riktigt bra, även fast han inte alls är lik till utseendet som J.K. har beskrivit honom.
Måste även kommentera Jessie Cave som spelar Lavender Brown, jösses vilken kvinna! Det var en sjukt rolig karaktär som verkligen var mer än vad jag tänkt mig i boken, men det blev hur bra som helst!

Jag tycker det är väldigt bra visat hur mycket Hermione blir sårad av Ron och Lavender, precis som det är i boken där hon slutar umgås med Ron totalt.
Jag förstår egentligen inte själv varför jag klagar(?) då jag inte gillar Harry-Ginny relationen men i alla fall; i boken blir dem tillsammans i slutet och då hinner dem umgås liksom en längre tid jag menar i uppehållsrummet då de pluggar tillsammans, deras relation är mer intim & personlig. I filmen är det en liten kyss och Ginny kramar om Harry på slutet. Man förstår inte att dem är tillsammans. Det är inte förrän Hermione tar upp det då dem står i astronomitornet som man väl förstår att de är ett par.
Det jag däremot gillar i filmen, som inte riktigt är med i boken, är hur Hermione och Harry är i samma båt (Ron har Lavender och Ginny har Dean) och hur dem på så vis visar sina känslor för varandra som vänner och pratar lite smått om det. Det blir väldigt mysigt då de båda vännerna sitter där på trappan under Slughorn's julfest och Hermione undrar hur det känns då Harry ser Ginny tillsammans med Dean osv.

Scenen under jullovet då Harry och hans vänner återvänder till Kråkboet tycker jag är riktigt bra, även fast den inte finns med i boken. Det visar hur utsatta dem faktiskt är för dödsätare.
Dock missar dem något under vistelsen i Kråkboet, nämligen att Rufus Scrimgeour ska komma på besök (tillsammans med Percy!) och Rufus ber Harry springa in och ut ifrån ministeriet då och då för att det ska se ut som om trolldomsministeriet gör ett bra jobb. Vilket Harry inte tycker att ministeriet och Scrimgeour gör. Deras relation imellan är ganska så tense och det är något man bör veta om, då det är ganska stelt mellan dem i början av sjunde boken också.

Egentligen är det meningen att Harry själv ska gömma sin bok i trolldyckskonst uppe the room of requirement och då lägga den i ett skåp där det är ett dockhuvud av något slag med en peruk och en tiara. För DET har en jätteJÄTTE stor deal i sjunde boken! Nu får man inte se någonting utav det, utan det är Ginny som gömmer boken.

Dumbledore visar Harry massvis med minnen i boken, något som inte görs i filmen. I och för sig är det rätt förståligt eftersom filmen antagligen skulle bli drygt en timme längre. Men det var synd, jag hade gärna velat sett minnet från Gaunt's hus med Merope, Voldemorts mamma.

I slutet får ju Harry följa med Dumbledore för att förstöra en horrocrux. Det är en jättebra scen och musiken inne i biosalongen då de stod på klippan var så man fick gåshud. Det jag däremot ogillar är hur de tar sig tillbaka till slottet. I boken är det meningen att de återvänder till Hogsmeade och de stöter på Rosmerta som visar dem Voldemorts märke uppe vid astronomitornet, så Harry och Dumbledore beger sig dit. Där ska Dumbledore lamslå Harry under sin osynlighetsmantel så han bevittnar allt som sker med Draco där uppe, precis bredvid dem. Sen ska Harry få se hur de andra dödsätarna kommer och hur slutligen Snape dödar Dumbledore. I filmen däremot så får Harry gömma sig under 'plattan' som Dumbledore och Draco står på. Där står han och gömmer sig som ett litet fån och tittar upp då de andra dödsätarna kommer och sen tror han att det är lugnt då Snape kommer och visar att han ska vara tyst. Sen när Harry väl sett att det är Snape som dödar Dumbledore står han bara kvar där under och bevittnar hur dödsätarna sedan beger sig av. Och sedan blir Harry ilsken och rusar efter dem ute på skolgården? Varför attackerade han dem inte då de gick i trappan. Det hela var väldigt konstigt gjort tyckte jag.

Draco har ju lagat borttrollningsskåpet för det är menat att dödsätarna ska komma till slottet för att ställa till med lite bekymmer. I boken så blir det lite av en fight i korridorerna, elever och lärare mot dödsätare. Det är inte alls med i filmen vilket jag är väldigt besviken på. För där är det meningen att Bill Weasley ska bli biten av Fenrir Grayback som gör att han 'blir lite hårigare och gillar blodigt kött'. Sen är det meningen att man ska se honom ligga i sjukhusvingen med en rad andra sårade människor och se hur Fleur Delacour tar hand om honom, eftersom dem två ska gifta sig! Det ska man egentligen få reda på tidigt i filmen eftersom man i boken träffar Fleur och Bill precis innan höstterminen startat i Kråkboet.

Sen hade jag även velat se Dumbledores grav. I boken är det ett helt kapitel ägnat åt Dumbledores begravning, i filmen får du inte se någonting utav det. Där ska även Harry berätta för Ginny att han kan inte vara tillsammans med henne eftersom han inte vill att något eller någon ska göra henne illa.
Jag tyckte ändå det var rätt fint då alla elever och personal på Hogwarts stod där ute i natten och höjde sina trollstavar, för den döde Dumbledore.

Men filmen som helhet tyckte jag var jättebra faktiskt. Man hade förväntat sig en ganska mörk och tryckande känsla, eftersom det är mörka tider. Jag tyckte filmen var väldigt lätt med mycket romantik och komedi då jag (och resten av publiken) skrattade massvis.
Jag tycker även att skådespelarna (framförallt Dan och Rupert) har utvecklats väldigt mycket. Rupert är helt ljuvlig då han får i sig love potion och blir 'kär' i Romilda Vane. Och Dan agerar nästan som full då han dricker Felix Felicis. Väldigt roligt och jättebra skådespel!
Tycker även David Yates som director har gjort ett bra jobb. Blev faktiskt sjukt besviken på femte filmen som han regisserade men han har verkligen tagit sig i kragen.

Just nu längtar jag efter att filmen ska komma ut på DVD så jag kan köpa den. Måste se special features (och fy skam om det är lika dåligt som med förra filmen) Jag längtar också så till första och andra delen av filmen till den slutgiltiga, sjunde boken.



/M

Kommentarer
Postat av: Anna

Måste bara säga att jag äslkade ditt inlägg.

Du har tagit upp precis allt jag tänkte på :O

2009-07-16 @ 18:08:53
Postat av: Madeleine

Oh tack :D

Då måste även du vara ett givet Harry Potter-fan ^^

Det var säkerligen fler tankar som rann genom huvudet då man väl satt där i salongen och tittade. Men det där var dem sakerna som flög runt i skallen på mig då jag skrev ;)

2009-07-16 @ 21:55:27
URL: http://gronaelefanter.blogg.se/
Postat av: Johan

Du borde vara stolt madde, jag kunde verkligen inte ha sagt det bättre själv! Den bästa recensionen jag har läst, av den här filmen iaf =)



Jag tycker också att slutet var lite "lamt". ville ju se begravningen osv... men dom har ju gjort ett öppet slut, så inledningen på nästa film kommer bli superbra tror jag :)



jag hörde att Del 1 kommer i november 2010 och Del 2 kommer Juni 2011! =)

2009-07-17 @ 00:02:23
Postat av: Sanna

Ahaa jag fattade inte att dom kidnappade Ollivander! Han har ju en huva för ansiktet och jag tittade mest på Greyback.. trots att jag sett klippet miljarder gånger i trailern x)

Jag hade också ett minne av att Harry gick ensam in i Vid Behov-rummet men jag hade glömt just vad han ser i det skåpet.. spännande! Jag håller just på att läsa om Dödsrelikerna och har dom sista kapitlena kvar men jag vågar nästan inte läsa för det kommer bara va sorg sorg sorg!



Iaf, jag gillade din recension väldigt mycket då vi tycker ungefär lika, jag har också skrivit en på min blogg. Jag hoppas, HOPPAS att dom sista filmern blir jääävligt bra! :)

2009-07-21 @ 11:54:03
URL: http://harrypotternytt.blogg.se/
Postat av: Anne Sofie

Omg, madde, jag tycker typ exakt likadant! Det jag nästan är mest besviken på är faktiskt slutet... man satt lixom och väntade på den där slutfighten genom hela filmen, "snart smäller det, snart smäller det!!" och allt det här med varulvarna! :o och kampen mellan Harry och Snape! Det var dåligt gjort tycker jag :( Allt det du beskriver som är annorlunda i filmen mot i boken, hade ju inte alls varit svårt att göra i filmen, och hade inte alls tagit längre tid! Kanske slutscenen då, men då kunde filmen bara ha varit 30 minuter längre ju! Det hade ju inte gjort något. Men jag tycker också att den ändå var jättebra :)

2009-07-22 @ 17:50:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0